Švietimo lyderystės tyrimas patvirtino svarius Prienų rajono švietimo darbuotojų veiklos rezultatus

0
1130

2Prienų rajonas buvo viena iš 15 savivaldybių, dalyvavusių Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centro vykdytame projekte „Lyderių laikas 2“. Projektą koordinavo Švietimo skyrius, jame dalyvavo „Ąžuolo“ progimnazija, „Žiburio“ ir Veiverių Tomo Žilinsko gimnazijos, „Revuonos“, Išlaužo ir Skriaudžių pagrindinės mokyklos. Su konsultantų pagalba kūrėme lyderystės plėtros savivaldybėje modelį, taip tikėdamiesi paskatinti mokyklų bendruomenes, savivaldybės administracijos atstovus prisiimti didesnę atsakomybę siekiant geresnio mokinių mokymosi.

Projekto veiklomis buvo plėtojama lyderystė mokymuisi, kai ne tik direktorius ar pavaduotojas, bet ir kiekvienas mokyklos bendruomenės narys veikia kaip lyderis, skatinantis mokinių mokymąsi, o Švietimo skyrius teikia reikalingą pagalbą.

Galvodami apie nuveiktus darbus ne kartą savęs klausėme – o ką rajono švietimo gyvenime pakeitė šis projektas? Objektyviai įvertinti pokyčius padėjo Kauno technologijos ir Šiaulių universitetų mokslininkų atliktas Lietuvos švietimo lyderystės raiškos tyrimas, kurio pagalba išsiaiškinome, kiek veiksminga mokymąsi skatinanti lyderystė mūsų rajono mokyklose, kokią įtaką jai daro mokyklų vadovai ir koks yra Švietimo skyriaus vaidmuo. Užbėgant už akių galima pasakyti, kad tyrimo išvadose Lietuvos švietimo skyriams rekomenduojama nuo administravimo eiti link lyderystės, nes tai suteikia galimybę pagerinti mokinių rezultatus. Mokyklų direktoriams rekomenduojama savo mokyklos bendruomenei būti mokymosi pavyzdžiu: kartu su mokytojais dalyvauti mokymuose, skatinti diskusijas apie mokinių mokymą(si), domėtis ugdymo procesu klasėje. Džiugu, kad kompetentingų mokslininkų atliktas tyrimas atskleidė, jog būtent Prienų rajonas yra pavyzdys, kaip realiai galima tai padaryti. Kadangi tyrime dalyvavo daug prieniškių (191 minėtų mokyklų mokytojas (ar vadovas), 128 mokiniai, 74 tėvai ir 4 Švietimo skyriaus darbuotojai), buvo panaudoti Nacionalinio egzaminų centro duomenys apie mokinių pasiekimų patikrinimo ir brandos egzaminų rezultatus, tai šio tyrimo medžiaga yra patikimas pagrindas džiaugtis nuveiktais darbais ir tuo pačiu puiki galimybė gerinti mokinių pasiekimus.1

Ištyrus visas 15 projekte dalyvavusių savivaldybių buvo pastebėta, kad prieniškiai išsiskyrė savo pozityviais vertinimais. Tai yra, vertindami Švietimo skyriaus lyderystę Prienų r. mokytojai ir mokyklų vadovai pripažino, kad skyrius kelia „aiškius ir vienijančius tikslus, turi aiškią viziją, kaip gerinti švietimą rajone, inicijuoja pokyčius mokyklose, kuriose jie reikalingi, palaiko mokytojų ir mokinių iniciatyvas.“ Pasak mokytojų, mūsų rajono Švietimo skyrius išsiskiria „didesne atsakomybe už mokyklų veiklos rezultatus ir parama mokyklai, gerinant mokymą ir mokymąsi.“ (čia ir toliau cituojama Valuckienė J., Balčiūnas S., Katiliūtė E., Simonaitienė B., Stanikūnienė B. lyderystė mokymuisi: teorija ir praktika mokyklos kaitai. Šiauliai, 2015).

Tyrime dalyvavusių Prienų r. mokyklų mokytojai direktorių įsipareigojimą mokyklai, jų dėmesį mokinių mokymuisi įvertino aukščiausiai lyginant su visomis tyrime dalyvavusiomis mokyklomis. Dauguma mūsų mokytojų patvirtino, kad jų direktoriai pripažįsta mokyklų vertybes, aktyviai klausia kitų nuomonės, „didesnį dėmesį skiria mokymuisi, diskusijų apie mokymąsi inicijavimui, domisi kiekvieno mokytojo profesiniu tobulėjimu.“

Tyrimas pateikė daug pozityvių įžvalgų apie Prienų r. mokytojus, kurie pripažino, kad, norėdami pagerinti mokinių mokymosi rezultatus, lyderio vaidmens galėtų imtis kiekvienas iš jų. „Mokytojai, dažniau negu kitų mokyklų mokytojai, nurodo, kad pripažįsta savo kolegų idėjas ar siūlymus, palaiko jų iniciatyvas ir padeda jas įgyvendinti“. Mūsų rajono mokykloms labiau negu kitų savivaldybių mokykloms „būdingos mokytojų diskusijos apie mokinių ugdymo turinį, metodus, vertinimą, dalijimasis metodine medžiaga, pamokų planais ar tiesiog naujomis idėjomis.“

Akivaizdu, kad šiandien jau galime didžiuotis savo – Prienų rajono švietimo bendruomenės – sukurtu lyderystės modeliu, kuris padėjo susieti skirtingais lygmenimis veikiančių lyderių pastangas vardan sėkmingesnio mokinių mokymosi. Į projekto veiklas įtraukti mokytojai, mokiniai ir jų tėvai pradėjo keisti savo mokyklas, bendrai dirbti kviesdami ir politikus. Todėl verta nepamesti pasirinktos veiklos krypties – išlaikyti, padrąsinti ir sustiprinti visos rajono švietimo bendruomenės lyderystę mokymuisi.

Prienų r. savivaldybės informacija

Komentarai

komentarai