Kaip ištverti alinantį karštį?

0
879

1Perkaitimo rizika didesnė sergantiems cukriniu diabetu, hipertenzija, širdies – kraujagyslių sistemos, kvėpavimo takų, psichikos, sunkiomis lėtinėmis, skydliaukės ligomis ir turintiems antsvorį. Ypatingą dėmesį reikia skirti mažiems vaikams ir nėščioms moterims.

Rekomenduojamos prevencinės priemonės švelninančios karščio ir saulės žalingą poveikį žmogaus organizmui:

  • Svarbiausia tinkamai apsirenkite, dėvėkite natūralaus pluošto, laisvus, lengvai ir gerai praleidžiančius prakaitą drabužius, patartina rengtis šviesiais drabužiais, kad jie atspindėtų saulės spindulius;
  • Galvą pridenkite apdangalu ar dėvėkite kepurę;
  • Fizinius darbus atlikite ryte ar vakare, karštomis ir tvankiomis dienomis patariama nesportuoti, pavojingiausias laikas – nuo 11 iki 17 val.;
  • Judėkite ir darykite viską gerokai lėčiau negu paprastai, o žmonės, dirbantys lauke, patys ar jų darbdaviai turi sumažinti darbo krūvius;
  • Kuo daugiau laiko praleiskite vėsesnėse patalpose;
  • Negerkite iš karto daug skysčių, geriau gerkite nuolat ar reguliariai (kas 1-2 val.) po truputį, nelaukiant kol ims kankinti troškulys (pajutus troškulį, organizmas jau būna šiek tiek dehidratavęs);
  • Venkite alkoholio, skysčių su kofeinu, gėrimų su cukrumi ar saldikliais, nes šie gėrimai skatina vandens pasišalinimą iš organizmo;
  • Valgykite tik lengvai pasisavinamą maistą, o geriausia – daug vaisių ir daržovių.

Perkaitimas arba šilumos smūgis – tai pavojinga sveikatai organizmo būklė, kai sutrinka kūno temperatūros reguliacijos mechanizmas, susikaupia šilumos perteklius organizme todėl pakyla kūno temperatūra.

Perkaitimo simptomai:

  • Aukšta kūno temperatūra (gali pakilti iki 38-41˚C);
  • Odos paraudimas ir karščiavimas (oda neprakaituoja);
  • Galvos skausmas ir svaigimas, spengimas ausyse, pusiausvyros sutrikimas;
  • Stiprus ir padažnėjęs (iki 110-160 k/min.) pulsas ir kvėpavimas (per 20 k/min.);
  • Troškulys;
  • Mieguistumas, vangumas, nenoras judėti;
  • Smegenų kraujagyslių spazmai, sąmonės aptemimas ar trumpalaikis sąmonės netekimas; koma.

Jei pajutote perkaitimo požymius ar pastebėjote kito žmogaus blogą savijautą, nelikite vienas ir nepalikite kito žmogaus vieno, o pasitelkite į pagalbą kitus asmenis.

Pirmoji pagalba perkaitus:

  • Esant lengvam perkaitimui, padės apsitrynimas rankšluosčiu, suvilgytu vėsiame vandenyje, vėsaus vandens ar sulčių gėrimas, ramybės būsena;
  • Esant sunkesniam perkaitimui skubiai išveskite ar išneškite nukentėjusįjį iš karštos aplinkos, paguldykite pavėsyje ar vėsioje vietoje būtinai ant nugaros, po kojomis pakišant pagalvę ar suvyniotus drabužius (taip pagerės smegenų ir širdies kraujotaka);
  • Apklokite ar vyniokite nukentėjusįjį į sudrėkintą vandeniu (37 ˚C) antklodę/paklodę/rankšluostį, nuolat juos drėkinkite, veidą vilgykite vėsiu vandeniu;
  • Kūno temperatūrai nukritus iki 37,5 ˚C drėgną antklodę, paklodę, rankšluostį pakeiskite sausu ir duokite gerti ko nors vėsaus;
  • Labai patogu naudoti specialią antklodę iš pirmosios pagalbos rinkinio, bet paguldyti ir apklostyti nukentėjusįjį reikia taip, kad auksinė antklodės pusė būtų prigludusi prie kūno (vėsina), nes sidabrinė antklodės pusė šildo;
  • Jei nukentėjusysis be sąmonės, paguldykite jį ant šono, vėdinkite, niekuo negirdykite ir skubiai kvieskite greitąją medicinos pagalbą (tel. 112).

Prienų r. savivaldybės visuomenės sveikatos biuro informacija

Komentarai

komentarai