15 naujovių, kurias privalo žinoti kiekvienas vairuotojas

0
21865
1Jau nuo antradienio Lietuvos keliuose įsigalioja daugybė naujovių, kurias pamiršus vairuotojai gali turėti labai daug problemų. Kad nieko nepamirštumėte ir nepraleistumėte, pateikiame jums visas 15 Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme numatytų naujovių, kurios įsigalioja liepos 1 dieną.
1. Girtumas prie vairo Pasikeitė neblaivumo sąvoka, kurioje nustatomi ir nauji subjektai: taksi automobilių ir motociklų vairuotojai neblaiviais bus laikomi nuo 0,2 promilės. Garsusis nulio promilių įstatymas įsigalios beveik po pusmečio, 2017 metų sausio 1 dieną.
2. Panaikinta girtiems ir teisių neturintiems vairuotojams buvusi nuolaida. Anksčiau tiems, kurie įkliuvo neblaivūs ir neturėdami teisės vairuoti, buvo palikta didelė lengvata – susimokėję baudą jie galėjo gauti teises nors ir kitą dieną. Dabar jiems įvestas metų trukmės bandomasis laikotarpis – vairuotojo pažymėjimą gauti leidžiama ne anksčiau kaip po vienų metų nuo šio pažeidimo padarymo dienos. Tas pats taikoma įkliuvusiems neblaiviems vairuotojams, įskaitant ir traktorių ar kitų žemės ūkio mašinų vairuotojus, kurie norėtų gauti kitos kategorijos teises.
3. Be vairuotojo pažymėjimo – 10 metų. Nuo šiol įvesta itin griežta bausmė užkietėjusiems taurelės mėgėjams. Žmogui, iš kurio teisė vairuoti transporto priemones buvo atimta du kartus už tai, kad jis padarė pažeidimą būdamas neblaivus arba apsvaigęs nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų medžiagų, vairuotojo pažymėjimas gali būti grąžinamas tik po 10 metų. Tokia pat bausmė galioja ir tiems, iš kurių teisės dėl bet kokių priežasčių buvo atimtos tris kartus.
4. Po avarijos techninė apžiūra automatiškai panaikinama. Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros (TA) galiojimas bus panaikinamas, kai transporto priemonė ar jos priekaba sugadinama eismo ar kitokio įvykio metu ir ji neatitinka techninių reikalavimų. Įstatyme pakankamai aiškiai apibrėžta, dėl kokių sugadinimų TA atimama. Tai deformuotas statramstis, lonžeronas ar rėmas, vairo ar stabdžių sistemos ar pakaba, arba kai suveikė oro pagalvių sistema.
5. Techninės apžiūros kortelę galės atimti pareigūnai. Bene daugiausiai atgarsių susilaukusi naujovė – pareigūnai, kuriems suteikta teisė tikrinti transporto priemonių techninę būklę, galės panaikinti techninės apžiūros galiojimą. TA kortelės bus galima netekti dėl devynių priežasčių: – neveikia pagrindinis stabdys (vairuotojas juo negali sustabdyti transporto priemonės); – neveikia vairo mechanizmas (vairuotojas negali juo valdyti transporto priemonės); – netvarkingas transporto priemonės ir priekabos sukabinimo įtaisas; – lyjant, sningant arba esant rūkui vairuotojo pusėje neveikia stiklo valytuvas; – tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui nedega joks (artimosios, rūko, tolimosios šviesos) priekinis kairysis žibintas, o sugedus bent vienam galiniam gabarito žibintui neveikia avarinė šviesos signalizacija arba transporto priemonės gale nėra pritvirtinto avarinio sustojimo ženklo; – transporto priemonės stiklų, patenkančių į priekinį 180 laipsnių vairuotojo matymo lauką, šviesos laidumas mažesnis negu nustatyta techniniuose reikalavimuose; – žiemos sezono metu automobilis, kurio bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 t, ir (ar) jo priekaba (jei priekaboje įrengti stabdžiai) eksploatuojamas su padangomis, kurios neskirtos važiuoti žiemą, transporto priemonė vasaros sezono metu eksploatuojama su dygliuotomis padangomis arba protektoriaus rašto gylis mažesnis nei nustatyta techniniuose reikalavimuose. – transporto priemonės žibinte panaudotas transporto priemonės gamintojo nenumatytas šviesos šaltinis; – stovinčios motorinės transporto priemonės su dirbančiu varikliu skleidžiamo triukšmo lygis viršija Kelių transporto priemonių variklių triukšmo ribinių dydžių ir jų nustatymo tvarkos apraše nurodytus dydžius.
6. Nauja registracijos tvarka. Šis reikalavimas labai aiškus, bet jis neabejotinai sukels daug problemų perkantiems Lietuvoje iki šiol nebuvusį registruotą automobilį. Nuo šiol privalomoji transporto priemonių techninė apžiūra turi būti atlikta iki transporto priemonės įregistravimo.
7. Automatinis išregistravimas. Viena iš svarbiausių naujienų – nuo šiol automobilio TA ir privalomuoju draudimu nepasirūpinę vairuotojai rizikuoja netekti teisės savo automobiliu naudotis. Jei neatlikta transporto priemonės arba jos priekabos privalomoji techninė apžiūra, ji neapdrausta civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu arba nesumokėti su transporto priemone ar jos dalyvavimu viešajame eisme susiję mokesčiai, sustabdomas leidimas tokiai transporto priemonei dalyvauti viešajame eisme. Per 90 dienų nepašalinus priežasčių, panaikinamas leidimas šiai transporto priemonei arba priekabai dalyvauti viešajame eisme ir ji išregistruojama, o valstybinio registracijos numerio ženklai pripažįstami negaliojančiais ir privalo būti nedelsiant grąžinti „Regitrai“. Automobilis gali būti išregistruojamas ir dar vienu atveju. Draudimo įmonei nustačius, jog eismo įvykio metu nukentėjusiam trečiajam asmeniui transporto priemonę remontuoti ekonomiškai netikslinga, jos registracija panaikinama ir ši transporto priemonė netenka teisės sugrįžti į mūsų šalies viešąjį eismą.
8. Vienkartinis leidimas. Nuo šiol įstatymu apibrėžta, kaip nuvežti automobilį į TA stotį, jei apžiūros galiojimas pasibaigęs. Transporto priemonių ir jų priekabų, kurių TA dokumentų galiojimas yra pasibaigęs arba panaikintas, savininkai arba valdytojai, gali gauti ne ilgiau kaip vieną parą galiojantį leidimą nuvykti į TA įmonę privalomosios techninės apžiūros atlikti.
9. Nauji reikalavimai dviratininkams. Griežtų reikalavimų dviratininkams sąrašas labai ilgas, bet svarbu tai, kad dauguma naujųjų reikalavimų netaikomi važinėjantiems dviračių takais. Keliu leidžiama važiuoti tik tvarkingą stabdį ir garso signalą turinčiu dviračiu. Dviračio gale turi būti raudonas šviesos atšvaitas arba raudonos šviesos žibintas, iš abiejų šonų – oranžiniai šviesos atšvaitai, pritvirtinti prie ratų stipinų. Važiuodamas važiuojamąja kelio dalimi dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas. Abiejų kartu – ir liemenės, ir žibintų – naudoti nebūtina. Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba kai blogas matomumas, dviračio priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas, dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais. Nepilnamečiai dviračio vairuotojai arba keleiviai iki 18 metų, važiuodami keliu, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko šalmus. Vyresniems kaip 18 metų asmenims, dviračiu važiuojantiems keliu, rekomenduojama būti su šalmu, tačiau neprivaloma. Nuo šiol važiuoti važiuojamąja kelio dalimi dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 14 metų, o išklausiusiems Švietimo ir mokslo ministerijos nustatytą mokymo kursą ir turintiems mokymo įstaigos išduotą pažymėjimą, – ne jaunesniems kaip 12 metų asmenims. Prižiūrint suaugusiajam važiuoti važiuojamąja kelio dalimi dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 8 metų asmenims. Gyvenamojoje zonoje dviračių vairuotojų amžius neribojamas.
10. Kaip turi atrodyti ryški liemenė? Anksčiau nebuvo aišku, kaip turėjo atrodyti ryški, šviesą atspindinti liemenė, tačiau dabar jau aišku, kokias liemenes turėtų nusipirkti arba kaip turėtų atrodyti specialiai pasiūtos liemenės. Ryškiaspalvės liemenės su šviesą atspindinčiais elementais – tai geltonos, oranžinės ar raudonos spalvos liemenė arba kitas viršutinės kūno dalies (nuo kaklo iki juosmens) drabužis su iš visų pusių kitiems eismo dalyviams matomais šviesą atspindinčiais elementais.
11. Sugedus automobiliui atšvaito nebeužteks. Iki šiol sustojus naktį tamsiame kelyje buvo galima išlipti ir turint tik atšvaitą, bet nuo šiol to nebeužteks. Bet kokios transporto priemonės vairuotojas, sustojęs tamsiuoju paros metu neapšviestame kelyje, išskyrus stovėti skirtas vietas, išlipęs privalės vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais. Tai reiškia, kad privaloma liemenė, o ne atšvaitas.
12. Galingiausiems keturračiams reiks ir motociklo teisių. Pagal iki šiol galiojusį reglamentavimą, galinguosius keturračius vairuoti pakako B kategorijos vairuotojo pažymėjimo. Bet nuo šiol numatyta, kad teisę vairuoti galinguosius keturračius suteikia A ir B kategorijų vairuotojo pažymėjimas. Be to, galingieji keturračiai turi būti registruojami „Regitroje“ ir jiems leidžiama važinėti tik mūsų šalies eisme.
13. Profesionalų vairuotojo pažymėjimas – penkeriems metams. Dešimčiai metų išduodamame vairuotojo pažymėjime, teisė vairuoti C, CE, C1, C1E, D, DE, D1, D1E kategorijos transporto priemones galios ne ilgiau kaip penkerius metus nuo vairuotojo pažymėjimo išdavimo dienos. Tai reiškia, kad nors pats pažymėjimas galios 10 metų, vairuotojo pažymėjime prie šių kategorijų bus įrašomas ne ilgesnis kaip penkerių metų atitinkamos kategorijos galiojimo laikas, todėl norint išlaikyti teisę vairuoti sunkųjį transportą, reiks pasikeisti vairuotojo pažymėjimą.
14. Nauja transporto priemonė. Įvesta nauja sąvoka „motorinis dviratis“. Tai transporto priemonė, kuri turi ne mažiau kaip du ratus ir vidaus degimo variklį ar elektros variklį, kurių didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, ir kurios didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/val. Tačiau kol kas nėra aišku, kokie nauji reikalavimai ar prievolės atsiras tokių dviračių vairuotojams.

15. Priverstinis automobilio nuvežimas. Jei jūsų automobilis trukdo, nuo šiol jis gali būti priverstinai nuvežamas net jei nepadarėte pažeidimo. Priverstinai transporto priemonė gali būti nuvežama į kitą vietą iš vietų, kuriose leidžiama transporto priemonėms stovėti, jei trukdo šitas vietas valyti ir tvarkyti savivaldybės vykdomosios institucijos prašymu. Šiuo atveju transporto priemonės savininkas ar valdytojas neatlygina išlaidų, susijusių su transporto priemonės priverstiniu nuvežimu.

Parengta pagal lrytas.lt informaciją

Komentarai

komentarai